Een nieuwe start - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita Schiphorst - WaarBenJij.nu Een nieuwe start - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita Schiphorst - WaarBenJij.nu

Een nieuwe start

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anita

15 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Allereerst wil ik de pabo studenten die van het roddelcircuit zijn verzoeken om van deze site af te gaan. Niemand van jullie heeft ooit interesse getoond in mijn privé leven dus ik snap niet zo goed waarom Sanne en ik nu ineens de nieuwe Paris Hilton en Nicole Richie moeten zijn op het Saxion. Beetje jammer hoor en helemaal van jou Esther, dat uirgerekend jij een gesprek moet aangaan met Ger! Jij bent nooit ergens bij geweest en je weet nergens van, bovendien wat heeft Ger ermee te maken wat wij in onze vrije tijd doen en als ie dat wel wil weten kan ie ons zelf wel bellen hoor. Erg triest allemaal.
Voor zover de huishoudelijke mededelingen…

Gisteren ben ik begonnen bij mijn nieuwe stageschool, zoals de meeste van jullie wel weten ben ik na wat gedoe bij de Slooteschool weg gegaan.Ik was wel een beetje nerveus van te voren, maar gelukkig viel het allemaal reuze mee. Gisteren ben ik dus bij de kangoeroeschool begonnen, ik ben er naar toe gegaan in de veronderstelling dat ik eerst een soort van sollicitatiegesprek zou hebben. Maar toen ik eraan kwam ben ik direct voorgesteld aan mijn nieuwe klas en mijn nieuwe mentor. Het ging echt op de Surinaamse manier, want mijn mentor wist niet dat ik zou komen. Ik ben wel erg hartelijk binnen gehaald en ik voel me ook erg welkom. Ik sta nu in klas 1 dat is groep 3, mijn mentor is van ongeveer dezelfde leeftijd als ik ben en het is een erg vriendelijke vrouw. Ik heb 14 kinderen in mijn klas, dat is de helft van wat ik eerst had! Wat een rust ineens. De klas staat wel bekend als een drukke en iets moeilijke klas, maar ik stond vandaag na de pauze al alleen en dat ging prima. Ik heb het eerste briefje van een kind al binnen waarop staat: juf is erg lief voor mij en ik zal ook lief voor haar zijn. Wat schattig he. Maar ze hebben me uiteraard ook al uitgeprobeerd en ik hierdoor twee kinderen in hoek gezet, hiermee heb ik direct indruk gemaakt en weten ze dat wat ze bij hun eigen juf niet kunnen doen, ze dat bij mij ook niet kunnen. Ik zag ze denken, oh deze juf kan ook boos worden… als dat maar even duidelijk is.
Ik heb ook al de eerste evaluatie gehad met mijn mentor en ze vind dat ik het goed doe, mooi zo!
Ik ben gisteren in de pauze zelf alle klassen maar even rond gegaan om me voor te stellen en iedereen hete me van harte welkom.
Ik heb een goed gevoel bij deze school en ik weet bijna wel zeker dat ik hier nog 5 leuke weken ga krijgen.

Buiten stage ging alles sowieso erg goed… Ik vermaak me hier prima.
We hebben koninginnenacht en koninginnedag gevierd met Amerikanen in Suriname, hoe gek wil je t hebben. Koninginnenacht was erg geslaagd, koninginnedag daarentegen viel een beetje tegen, ten eerste moest ik overdag gewoon werken en dat valt best zwaar op erg weinig slaap. En toen ik om 7 uur de deur uit ging wist ik dat al mijn vrienden zo naar Enschede zouden gaan!! ´s Middags was het dus hangmat tijd, want hier wordt koninginnedag ´s avonds gevierd i.p.v. overdag. We zijn ´s avonds begonnen bij la caff waar niets te doen was, dus door naar millenium, ook niets aan, Maritsa, de leerkracht van de Slooteschool die stond net op de stoep dat wij weg gingen dus die ging ook maar niet naar binnen. Door naar Havana Lounge, ook geen bal aan! Ik Maritsa gebeld die ook zou komen, bleek zij in Sasazou te zijn en daar was alles oranje en druk, dus wij die kant maar op en daar was het inderdaad gezellig en oranje, nou ja een beetje oranje dan. Sanne en ik hadden voor deze keer oranje shirts aan gedaan, maar vergeleken bij de Surinamers zagen wij eruit als een stel wortels, de entourage hadden ze wel oranje aangekleed. Uiteindelijk is het erg laat geworden en we waren ook erg blij dat we de volgende dag wel vrij waren i.v.m. dag van de arbeid.
Dus donderdag was brakdag, ´s avonds zijn we even de stad in geweest, nou hier weten ze wel hoe dag van arbeid gevierd moet worden! Op deze dag ben je vrij!!! ´s Avonds gaat iedereen met trommels en eten de straat op en wie mee wil feesten is welkom.
Het weekend hebben we rustig aan gedaan, alleen vrijdag stappen en overdag rusten. Zondag zijn we met de jongen uit eten geweest bij een behoorlijk luxe restaurant vanwege de verjaardag van Scott, het was erg gezellig, maar op het begin voelde ik me wel even ongemakkelijk zo luxe was het. Gelukkig zaten we met voor bedachte rade buiten, want zo konden we allemaal gewoon normaal ouwehoeren. After party bij ons thuis en brak het mandje in.
Maandag was de dag dat ik gestopt ben bij de Slooteschool, dus deze week laat ik even achterwege, jullie weten allemaal wel hoe deze week verlopen is. Ik heb jullie in ieder geval erg gemist, maar dat hebben jullie wel gemerkt aan alle telefoontjes die ik heb gepleegd die week.
Dit weekend was weer erg geslaagd, vrijdag hebben we een rustige avond gehad en toen Sanne en ik zaterdag over straat liepen op weg naar het Krasnapolsky hotel om te zwemmen zijn we door een stel Amerikanen van straat geplukt. Ze zagen ons lopen en stopten de auto, we moesten maar instappen. Op de vraag; what are we going to do? Was het antwoord; we are going on adventure. Dus wij die auto in (zwemmen kan altijd nog) en we kwamen uiteindelijk op een boot terecht. We zij de zee op geweest met een koelbox vol heineken en een emmer kfc aan boord en we zijn bij een strand gestopt waar we kersverse garnalen hebben gegeten. Wij blij dat we onze bikini bij ons hadden!
Zaterdag avond was er een jaren 80 feestje bij millenium waar we ons goed hebben vermaakt.
Zondag hebben we alsnog gezwommen bij het Krasnapolsky, heerlijk relaxen!
Maandag en dinsdag waren we vrij, Pinksteren duurt hier standaard 3 dagen!
Maandag avond heb ik Sanne wegwijs gemaakt in het casino, voor 2,50 euro hebben we een uur op de kasten kunnen spelen. Daarna na de blackjack tafeel waar ik van 10 srd (2.50 euro) 62.50 srd heb gemaakt, mooi meegenomen dacht ik zo.

Dinsdag zijn we naar de vlinderkwekerij geweest, we hebben dit helemaal zelf geregeld zodat we velen malen goedkoper uit waren dan bij een touroperator.
We moesten alleen vanaf het busstation wel 2 km lopen, maar dat leek ons geen probleem. Nou zover is het nooit gekomen, want op de heenweg werden we opgepikt door een medewerker die zag ons lopen en aangezien daar nooit bakra´s lopen wist ie dat wij voor hen kwamen. De vlinderkwekerij was wel leuk om een keer te zien, niet erg spectaculair, maar wel geinig en goedkoop. Op de terug weg regende het helaas waardoor we in de bosjees gingen schuilen, maar dat duurde niet lang, want er kwam een bewoner zijn huis uit en die bood aan dat we op de veranda mochten zitten! Mooi! Toen het bijna droog was zijn we verder gaan lopen, maar binnen 2 minuten stopte er een auto naast ons die aanbood om ons naar het busstation te brengen en dit slaan wij natuurlijk niet af. Geweldig gastvrij Suriname!
Na de lunch in Lelydorp zijn we terug gegaan naar huis om ons voor te bereiden op een nieuwe werkdag die achteraf erg goed is uitgepakt zoals jullie gelezen hebben.

• 16 Mei 2008 - 10:33

Dûn:

En zo is t, haha!
    Die huishoudelijk mededeling kwam wel over!
    Zo, niet druk om maken, helaas bestaan er ook jalourse mensen!

Wat leuk allemaal die foto's prachtig. Goed te horen dat het nu een stuk beter gaat op de particuliereschool. Prachtige vlinders he! Gelukkig genieten jullie er van ondanks de zware stage's en gebeurtenissen.
    Ziet er gezellig uit op de fototjes!

Veel plezier nog,

Liefs mij

• 16 Mei 2008 - 19:45

Lies:

hey aniet
    maak je toch niet druk om dat hypocriete gedoe, je kent de pabo (mensen) toch langer dan vandaag!!
    k wens je heel veel plezier en ontspannende momenten op je nieuwe school! geniet er van want voor je t weet ben je weer thuis.
    Liefs Lies

• 17 Mei 2008 - 09:34

Tobias:

Kijk aan nieuwe school, nieuwe kansen!! Blijf lekker genieten en maak oe nich naar! Kalmte kan je redden zeg ik maar, dat kennen ze op Saxion niet!

dikke x

• 17 Mei 2008 - 17:04

Bianca:

Waar ben je nu dan??? Zit ik hier gezellig koffie te drinken met je moeder zit jij niet op de msn. Had ik eigenlijk wel verwacht want je weet het vaste tijdstip van koffie drinken. Ik las het begin van je verhaal hardop voor aan kleine dwerg 1 en 2 en ze lagen allebei helemaal in een deuk: "die is boos" zeiden ze in koor. Vind je foto's erg leuk, maar die ene mag je voortaan wel weglaten hoor. Had vannacht ook al eng over dat ding gedroomd. Brrrr. Helaas is Eric wat dat betreft niet zo meegaand als jij als het over enge dromen gaat.
    ;-) Ben wel superblij voor je dat de nieuwe school zo leuk is. Dat vertelde je moeder ook al. Dat het sowieso al een verschil is qua materiaal wat ze hier wel hebben en die vorige school niet. Hier verder geen spannende nieuwtjes hoor. Het is nu wel een stuk kouder hier (nu zo'n 12C) terwijl het vorige week 26C was. Zal je maandag ff een mail sturen, hopelijk dat ik dan eindelijk de foto's van tenerife kan mailen.
    Spreek je snel weer!
    Veel liefs, oe nichie Bianca

• 20 Mei 2008 - 21:08

Paul:

ha schiphol,

alles goed? Hier wel. Afstuderen gaat wel lekker. Af en toe een paar denk uren en weer opnieuw nadenken, maar voor de rest gaat het wel lekker.

Ik heb niet zoveel vrije tijd als jou, maar ja moet ik het onderwijs maar ingaan.

Als je terugkomt is er weer een nieuwe CAO, ga je nog meer verdienen, Bah. slapend rijk.

Hoe is het met de kookkunsten??

groeten Paul

• 03 Juni 2008 - 17:44

Roel En D:

hoi anita
    hier een klein berichtje van ons ik lees dat je van school bend veranderd we hopen dat je er nog een paar leuke weken hebt kom goed uitgerust weer want de hal is nog niet schoongemaakt toen je weg ging

groetjes r en d