Week verslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita Schiphorst - WaarBenJij.nu Week verslag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita Schiphorst - WaarBenJij.nu

Week verslag

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anita

02 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Op stage gaat het steeds beter. Ik kan het erg goed vinden met mijn mentor en daar ben ik wel erg blij mee. Ze is bijna net zo oud als ik ben en we hebben erg veel lol samen en de verdeling gaat prima. We sluiten goed op elkaar aan en ik kan alles met haar bespreken en aan haar vragen.
Ze zijn op mijn school druk bezig met vernieuwingen, maar alles gaat in kleine stapjes. Ik heb voor mijn mentor een weekplanning digitaal gemaakt en een registratielijst. Deze print ik uit en dan kan ze ze kopiëren. Alles wordt namelijk nog met de hand gedaan en ze heeft hier wel 6 verschillende schriftjes voor die ze elke dag moet invullen en tabellen zelf moet tekenen.Nu wordt het wat makkelijker voor haar om de registraties bij te houden.
Afgelopen donderdag zijn Ger en Henk onze begeleiders van het Saxion aangekomen en die hebben afgelopen vrijdag een “cursus” Dalton gegeven. Er kwamen hele goede punten naar voren waar we mee aan het werk gaan.

De kleuters zijn ook erg leuk en hoewel ik meer een bovenbouw mens ben vind ik het erg leuk. Ik kan steeds beter omgaan met de manier van werken hier en de kleuters worden steeds gekker met me. Afgelopen vrijdag had ik 5 kleuters om me heen staan die me gingen knuffelen voor ze weg gingen.
Waar ik nu erg mee bezig ben is de orde in de klas en uitgestelde aandacht. Om alle kleine dingen staan de kinderen naast me, soms met 10 tegelijk. Ik stuur ze terug naar hun plaats en laat ze hun vinger opsteken anders help ik ze niet. Dit is ook wel nodig anders staat de hele klas naast me als ik even niet oplet. Deze week hebben we het thema vis en ik ga een kringgesprek hierover voeren en de tekenopdracht doe ik. Ik ga de opdracht iets vrijer maken dan ze gewend zijn zodat we eens verschillende werkjes krijgen i.p.v. allemaal dezelfde.

In onze vrije tijd raken we ook steeds meer gewend aan het leven hier. Het links fietsen gaat goed nu, we scheuren zo tussen het drukke verkeer hier door. Ook het Surinaams koken gaat goed hoewel we soms ook gewoon witte bonen in tomatensaus eten!
We leren de buren ook wat beter kennen nu. Bij ons op het terrein woont namelijk nog een Surinaams gezin met vier kinderen en twee kleinkinderen. Een van de jongens had al een keer een biertje bij ons gedronken en vrijdag hebben wij bij hen wat gedronken. Was erg gezellig. Alleen de vrouw des huizes heeft erg om ons gelachen. Omdat we met koken ieder de helft koken, want elk huis heeft maar 2 pitjes, lopen we regelmatig heen en weer om het Surinaamse kookboek op te halen en dan hoort de buurvrouw ons overleggen over hoe we iets moeten maken en dan heeft ze dus ontzettende lol. We mogen bij haar ook wel aankloppen als we niet weten hoe we iets moeten maken!
De buren zijn erg aardig en we hebben er een aardige tijd gezeten.
Iedereen is hier trouwens behulpzaam dus dat is erg fijn.
We hebben de beste slager van Paramaribo naast ons zitten dus dat is fijn met vlees kopen en het klaarmaken. We hebben hier altijd aanspraak en als we op het terras bij de waterkant zitten komt er ook bijna altijd wel iemand naar ons toe. Zo krijgen we steeds meer tips om goedkoop trips te maken.

Om nog even goed af te sluiten en jullie jaloers te maken: gisteren zijn we naar white beach geweest en hebben we heerlijk onder een palmboom gelegen! Ik zet er wel even wat foto´s bij om het plaatje compleet te maken…. We zijn deze keer met de bus gegaan, je zit dan ongeveer een uur in de bus en dan betaal je 2.25 SRD p.p. lachen joh.
Op de terugweg moesten we natuurlijk ook weer een bus aanhouden. De eerste 3 gingen niet naar Paramaribo en de vierde ook niet, maar die wilde ons wel even naar een kruising brengen waar een bus klaar zou staan. Hij draait zo de bus om en rijdt naar de kruising. Daar stond geen bus, nou, dan bracht ie ons zelf wel even naar Paramaribo! Lachen joh, hij wijkt zo van zijn route af en brengt ons naar de fietsen. Zo makkelijk gaat dat hier. Dat zie ik Connexion nog niet doen.
Als je een bus nodig hebt loop je ook gewoon langs de weg en dan steek je je hand op en
dan stopt de bus, soms stopt ie dus wel elke 2 meter! Tijden hebben ze hier niet.
Als we terug komen moeten we echt weer wennen aan de NS tijden!

Vrijdag zijn we trouwens uit eten geweest bij een soort van chinees tappas restaurant. Aan de buitenkant zag het er niet uit, maar we keken de keuken in en die zag er wel goed uit. We hebben heerlijk gegeten en ook veel gegeten en gedronken en toen de rekening kwam lagen we helemaal dubbel, we moesten met 7 man 180 SRD betalen. Dat is ongeveer 6.50 euro per persoon! Geweldig, daar gaan we vaker naar toe.
Nu is het zondag en hebben Sanne en ik braaf huiswerk gemaakt, want ook dat moet gebeuren natuurlijk!



  • 02 Maart 2008 - 18:20

    Gerda:

    Ha die Anaita, wat een leuk verhaal, en wat fijn dat je er zo makkelijk went. Het is misschien ook wel leuk voor ons om eens een foto van je kinderen te zien.(ik weet niet of dat mag). Zo kunnen we helemaal zien waar je je overdag mee bezig houdt. Ook ben je al lekker bruin zie ik, heb je nog last van verbranden of valt dat mee? Hier is alles ok, ben gisteren nog wezen shoppen met Bianca in Rijssen, was erg gezellig. Later kwamen Frank en Dunja en die hebben lekker bij ons shoarma gegeten. Hou je haaks en geniet ervan. Ik moet nu stoppen want Jaapje, Joopje,Joepje en Jantje beginnen te huilen, ze moeten naar bed.

    groeten van ons allemaal Gerda

  • 03 Maart 2008 - 11:28

    Bianca:

    Ha Anita!
    Ik las al dat je nu dus helemaal op je plekje zit. Leuk hoor! Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is hoe zit dat met ontbijten? Heb je daar een beetje lekker brood en welk beleg heb je daar dan? Ook nutella? Hahaha. Staat inmiddels wel in mijn keukenkastje, dus dat vakantiegevoel is er elke dag. Je moet natuurlijk wel goed eten en de hele dag warm eten lijkt me ook niet wat. Het schijnt trouwens dat witte bonen in tomatensaus ook erg lekker is met gehakt er doorheen + rijst. Is zelfs voor mij ook heel makkelijk. Mijn moattie is afgelopen vrijdag naar Oostenrijk vertrokken, maar hij smst me elke dag wel meerdere keren. Hij lijkt wel een stalker, maar hij mist me nu al zei hij. Ach, het is maar 1 week en dan is ie al weer terug. (gelukkig, haha) Voor de rest gaat hier ook alles goed. Gaat lekker op het werk en heb het idee dat alles weer een beetje aantrekt dus dat is wel mooi. Spreek je snel weer!
    Groetjes, oe nichie Bianca

  • 03 Maart 2008 - 18:57

    Dunja:

    Hey swa Anit!
    Leuk leuk leuk, heel gaaf, die foto's.
    Hoe warm is het daar nou eigenlijk?
    Even over dat eten; hebben ze daar geen kippen, kan je een eitje bakken! Maar 1 pan voor nodig. Of roerbakken. Of huilend bij
    de buurvrouw aanbellen,haha.
    Ik was anders wel komen koken maar de tickets zijn duur he! GVD nog steeds opzoek naar een gulle gever....
    Komen de rest van je moaties ook uit Tukkerland?
    Hebben trouwens een mooi huisje gezien in Wierden, helaas wilde de buurvrouw niet weg haha...
    loat goan,

    Groetjes dunja

  • 04 Maart 2008 - 20:01

    Selma:

    HEEEEEEE Anita,
    Wat ben ik jaloers op jullie zeg. Lekker zonnen en geniet van het weer. HEERLIJK. MAar ja jullie hebben het wel verdiend. Toch. Doe iedereen de groeten ik hoop dat ik jullie snel weer mag zien. VEEL SUCCES.

    Trouwens het is hier koud, regent als een gek, sneeuwt af en toe zon;. Eigenlijk hebben we hier alles waar ik niet zo blij van wordt was ik toch maar meegegaan.

    Kusjes

    SELMA

  • 06 Maart 2008 - 06:55

    Jurgen:

    Hey Anita
    Zo te lezen gaat het daar wel goed met jou. En dat je daar in ieder geval vermaak.
    Maar intussen helmaal gewent a/d levenstijl van daar, rustig aan doen en maak je niet druk?? Zal voor jou in het begin wel moeilijk zijn geweest?
    Maar de kleintjes heb je dus aardig onder de duim, hoe heb je ze om gekocht??? Maar krijg je t.z.t. ook nog een andere groep??
    Je moet trouwens maar goed oefenen op dat koken daar dan kun je als je terug bent mooi een keer zo’n gerecht voor ons maken (ik heb straks ‘n 4 pit gasfornuis, dus bij mij hoef je niet naar de buren met je pannetje).

    Maar jij mag dan withe beach hebben, dat hadden wij v/d week ook op het lageveld, toen het sneeuwde
    En heb je daar al op een brommer gezeten?? Ik heb er afgelopen weekend al op gezeten, was wel weer aangenaam moet ik zeggen. Maar je zult ff moeten wacht tot je er weer bent voordat je met mij mee kunt.
    Maar zo te lezen laat je zien dat je uit een fiets land komt, bijna alles met de fiets. En dat je snel de verkeersregels eigen maakt. Als je dat straks hier maar niet doet, straks kom je hier iemand tegen i/d binnenbocht.
    Maar brei er voor nu een eind aan, mocht ik weer wat foto’s van m’n huis hebben dan zal ik je ze wel ff mailen (zal m’n nieuwe aanwinst er dan ook ff opzetten), moet je niet schrikken als er een aantal personen opstaan die misschien bruiner zijn dan jou. Ik heb nl. de flitser uit staan!

    Gr.Jürgen

  • 07 Maart 2008 - 17:11

    Liesss:

    he doosie!
    hoe was t werk deze week?
    vandaag sinds lange tijd weer groep 7 gedraaid, en nu weet ik weer waarom wij bovenbouwmensen zijn!! lekker in die puberwereld duiken, humor op een hoger niveau en de uitdaging in de lesstof is ook veel groter! dat zullen de kleuterkwekers niet met ons eens zijn denk ik, en misschien ben jij tegen deze tijd ook al wel bekeerd???!! volgende week heb ik weer montessori, dat is ook wel een idee voor suriname, haha! iets voor volgend jaar?
    fijn weekend!! knuffel van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2008

De Blanche Marie vallen

29 Juni 2008

Afscheid van stage

16 Juni 2008

De laatste loodjes...

04 Juni 2008

Nog 5 weken....

15 Mei 2008

Een nieuwe start
Anita

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 21110

Voorgaande reizen:

08 Februari 2008 - 09 Juli 2008

Mijn eerste reis

04 September 2012 - 30 November -0001

De Antillen

Landen bezocht: