Alweer weekend! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita Schiphorst - WaarBenJij.nu Alweer weekend! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita Schiphorst - WaarBenJij.nu

Alweer weekend!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anita

08 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Wij hebben gewoon bruin brood met kaas als ontbijt hoor Bianca! We hebben de leverworst van de euroshopper, de shampoo van kruidvat huismerk, en de knakworst van het huismerk van de Jumbo! Lachen he. Alles wat je in Nederland kunt kopen hebben ze hier ook en vooral de huismerken zijn erg populair. Alleen mis ik de nutella, dat kennen ze hier niet, das wel balen. Maar goed hazelnootpasta van AH huismerk smaakt ook wel en het vakantie gevoel ontbreekt ook niet.
Ik vertrek om tien over 7 naar stage, dus ik sta wel vroeg op, om kwart voor 8 hijsen we de vlag en om kwart voor 12 zijn de kleuters weer vrij. Niemand wilde de kleuters doen en ik vind het natuurlijk heel erg dat ik 3 kwartier eerder vrij ben dan de rest, maar dat neem ik wel op de koop toe. Wat ik wel vreemd vind is dat als de kinderen weg zijn, of naar huis of naar de wachtklas iedereen direct naar huis vertrekt. In Nederland zijn we gewend om nog te vergaderen, na te kijken of gewoon even met de collega’s koffie te drinken en hier is iedereen direct weg. Vergaderen doen we onder schooltijd, om 11 uur zijn de kinderen dan vrij en dan zitten wij tot 13.00 te vergaderen. We beginnen dan met het zingen van het school lied en bidden, daarna is er eten, bami of nasi o.d. en dan bespreken we wat. Wel heel anders dus, maar zo vaak vergaderen ze hier ook niet. Ik heb dus het gevoel dat de hele dag nog voor me ligt als ik vrij ben.
In de klas gaat het heel goed, met mijn mentor gaat het steeds beter en ik heb voor elkaar dat ik van de directrice in deze klas mag blijven.
Ik heb voor mijn klas een registratielijst gemaakt voor de werkjes van de kleuters en de directrice vindt hem zo geweldig dat deze schoolbreed gebruikt gaat worden. De eerste punten heb ik dus al binnen! Ook ben ik vandaag begonnen met een beloningssysteem, als de kinderen luisteren teken ik een zonnetje op het bord, bij 5 zonnetjes gaan we even iets leuks doen, of buiten spelen of bij regen in de hoeken spelen. Hoeken hebben ze nl. al wel, maar deze worden bijna niet gebruikt.
Ik draai vanaf deze week de klas zelfstandig en ik heb voor het eerst een kring gedaan, wat verbazingwekkend goed ging. Zo goed zelfs dat mijn mentor heeft afgekeken en het waarschijnlijk zelf ook regelmatig wil gaan doen! Dat is voor hier heel wat. In Nederland beginnen kleuters altijd met de kring, hier is dat heel bijzonder. De eerste dagen viel me het direct op dat ze zo weinig als klas doen en dat de kinderen heel lang zitten te wachten, dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen en mijn mentor pikt dit op. Al met al gaat het dus goed en ik ga elke dag met een voldaan gevoel naar huis. Ik heb natuurlijk ook wel momenten dat het allemaal niet wil en het gebrek aan materiaal wil er wel eens voor zorgen dat ik echt niet meer weet wat ik met die kinderen moet doen, maar ik word steeds creatiever en met voorlezen (soms uit de bijbel!!) of een leuk liedje ( ja zelfs ik kan zingen als het moet) kom ik al aardig ver. Ik heb ook dagen dat ik het gevoel heb dat ik alleen maar heb lopen mopperen, want orde is lastig hier, maar als ik na schooltijd de halve klas om me heen heb staan om me te knuffelen of even een gesprekje met me te hebben, dan is mijn dag weer helemaal goed.

Waar ik wel moeilijk aan kan wennen is de koude douche om 6 uur ´s morgens! We hebben geen warm water en dus ook geen warme douche. `s Middags is dat wel lekker, maar ´s morgens niet echt. Maar goed binnen 5 minuten ben je hier weer warm en je bent direct goed wakker.

Dit weekend gaan we een fietstocht maken, we fietsen naar de Suriname rivier en laten ons daar met de tentboot naar de overkant, Commewijne, brengen met de fiets. Vanaf daar fietsen we langs de plantages naar Alkmaar waar we in een weeshuis gaan slapen. De volgende dag stappen we weer op de fiets en dan fietsen we in een rondje door Nieuw Amsterdam terug langs de rivier naar de postboot. Ik had bedacht om wat kleins mee te nemen voor de kinderen in het weeshuis, maar toen ik belde om te reserveren vertelde de begeleidster dat ze 66 kinderen hebben! Nou dat is me iets te veel om mee te nemen, zo´n grote fietstas heb ik niet!
Ik laat na het weekend wel weten hoe het was! Dus ma je weet het, ik ben er dit weekend niet en je zult dus niks van me horen tot na het weekend!

Verder doen we door de week natuurlijk van alles, maar dat is inmiddels voor mij het gewone leven hier: twee keer in de week gaan Sanne en ik zwemmen in het openbare zwembad ( 50 eurocent per keer!!), we doen´s middags de handwas of boodschappen, regelmatig terrasjes natuurlijk, voorbereiden voor stage, winkelen enz. Gisteren zijn we uit eten geweest met onze leerkrachten van het Saxion die hier 10 dagen zijn en dat was erg gezellig. Ze zijn tevreden over ons gelukkig. En zij trakteerden uiteraard!
Donderdag hebben we zelf een frituurpan gemaakt met een fles olie, een pan met een deksel en aardappelblokjes (bakken duurt zo lang met 110 volt we zijn wel een uur kwijt aan een gewone maaltijd). Ik heb er een mooie foto van gemaakt :).
Gisteren hebben we onze huurfietsen inruilen voor koopfietsen want dat blijkt goedkoper te zijn. Bovendien ben ik gister met die stomme huurfiets bijna onder de bus gekomen. Toen ik remde blokkeerde het achtewiel waardoor ik overdwars op de weg kwam te staan en de lijnbus op me af zag komen. Ik dacht echt even: " dit was het jongens". Gelukkig kon de bus net op tijd remmen, de buschauffeur kwaad en ik helaam van slag. Na een discussie met de verhuurder van de fiets heb ik besloten het levensgevaarlijke ding direct in te leveren.Nu hopen dat ik op de nieuwe fiets goed kan fietsen dit weekend!En uiteraard hadden we weer onze vrijdagmiddag borrel aan de waterkant! We hebben een goed weekend voor de boeg en we vermaken ons. De eerste maand is al weer bijna voorbij!

Groetjes Anita

P.s. Jurgen, ik zal wel een keer bij je komen koken hoor. Dan wel binnen een uur met 4 pitten!



  • 08 Maart 2008 - 16:07

    Rooie:

    ziet er goed uit die frituurpan,
    nooit geweten dat je ook ananasblokjes kunt frituren?
    maar dat zal wel iets lokaals wezen, ik zou het niet eten maar ja wie ben ik

    los ballos

  • 08 Maart 2008 - 16:28

    Bianca:

    Jeetje wat een verhaal zeg. Ik heb het gelijk maar even voorgelezen aan mijn moeder. We kunnen er beide uit op maken dat je daar wel op je plek zit. Helemaal super om te horen! En de inhoud van die pan ziet er wel goed uit! Hier gaat alles ook goed. Mijn moattie is net vandaag terug van wintersport en vanavond zie ik hem eindelijk weer. ;-) Blijf op je stoel zitten als je dit leest, maar deze stapkoningin slaat vanavond een keer over. Lekker thuis op bank met Eric. Haha. Was vorige week ook best wel sjikke, dus dat is ook niet zo erg. Gisteren waren Paul en Jürgen bij mij een biertje drinken en we zijn er alledrie over uit dat het echt wel rustiger is als je weg bent. Je hebt toen ook al wel vaak in het weekend moeten werken bij MC.D., maar toen was je in ieder geval wel gewoon hier. Kan je niet zomaar ff bellen met al mijn zeurverhalen. Daarom zal ik je binnenkort wel weer ff een mail sturen. Aangezien je toch zelf een "weekendje" weg bent zal ik dat maandag wel doen. Heel veel plezier en je hoort snel van me!
    Dikke kus, Bianca!

  • 09 Maart 2008 - 19:31

    Tobias:

    Mooie berichten Anita, super!! Geniet ervan voor je het weet is het voorbij.
    Moeten ze bij mij op het werk ook instellen die werktijden, luxe zeg!
    Doe de groeten aan mijn oude klasgenoten.

    Groeten

  • 11 Maart 2008 - 17:41

    Paul:

    he anita,

    fietsen is inderdaad niet je sterkste punt. Frituren hier in nederland ziet er toch wat appetijderlijker uit. Het gaat wel lekker met afstuderen. Wel zwaar in het begin, hele dagen lezen, lezen, lezen. Maar ja hoort er bij.

    naast het zwemmen en fietden nog een beetje sportief bezig. Er waren grote plannen toe je wegging.

    groeten paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2008

De Blanche Marie vallen

29 Juni 2008

Afscheid van stage

16 Juni 2008

De laatste loodjes...

04 Juni 2008

Nog 5 weken....

15 Mei 2008

Een nieuwe start
Anita

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 21116

Voorgaande reizen:

08 Februari 2008 - 09 Juli 2008

Mijn eerste reis

04 September 2012 - 30 November -0001

De Antillen

Landen bezocht: