druk druk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita Schiphorst - WaarBenJij.nu druk druk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita Schiphorst - WaarBenJij.nu

druk druk

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anita

02 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Na ons Galibi avontuur moesten wij eerst even flink bijkomen uiteraard. Wij hebben dus lekker geshopt en rondgehangen...
Zaterdag zijn we naar Brownsberg geweest, een natuurreservaat op een berg waar watervallen zijn. Omdat de vriendin van Jaap Irene heet moesten we natuurlijk naar de Ireneval. Een steile klim van 2.6 kilometer naar beneden en een uur later waren we dan eindelijk aangekomen bij de val. Onderweg heb ik een baby slang gezien, wilde hem bijna oppakken omdat het op een armband leek, maar toen hij begon te bewegen bedacht ik me net op tijd, we hebben apen en een specht gezien. Dus behalve heel zwaar, was het ook wel heel onwerkelijk. We moesten ons wel psychisch voorbereiden op de klim weer terug naar boven... maar die viel gelukkig mee. Het is naar boven makkelijker om je voeten te plaatsen zodat je niet uitglijdt. Toch was het behoorlijk zwaar, ik zou het niet snel weer doen.
Bovenaan gekomen kwamen we tot de ontdekking dat de Ireneval het moeilijkst te bereiken is en dat de Leonsval ongeveer om de hoek zat...

Zondag hebben we Alya en Igna in de taxi gezet om weer terug te gaan naar Nederland. De nodige tranen kwamen hier natuurlijk aan te pas... Om afleiding te zoeken zijn we maar naar het Capoueradansen op het vlaggenplein gaan kijken. Irvin (de gids) doet dit hier elke zondag met vrienden. Heel gaaf om te zien, ze maken hierbij zelf muziek en het is een vechtport waarbij je elkaar niet aanraakt. De mooie mannen zorgden bij Sanne en mij voor genoeg afleiding. Waren we eindelijk met onze gedachten niet meer bij het afscheid, belt Alya, de zomerregeling was ingegaan en het vliegtuig was om 18.30 uur al vertrokken terwijl ze om 22.00 zouden vliegen, dus ze kwamen weer terug, of wij al gegeten hadden! Wat een lol, voor ons dan, Alya die dinsdag weer moest werken vond het minder grappig.

Na het Capoueradansen kwam Irvin naar me toe en na het eten hebben we gezellig met z'n allen (Igna en Alya waren er inmiddels ook weer) wat gedronken bij 't Vat. We hebben Irvin zelfs geleerd te rummikubben en hij vond t nog leuk ook!

Maandag hadden we een regel/hangdag. Igna en Alya hadden de vlucht verzet en moesten van alles regelen met het werk en reisverzekering natuurlijk waardoor we weinig gedaan hebben. Irvin is 's avonds langs geweest om wat te drinken en hij won al met de rummikub, romantisch he... Natuurlijk ga ik hier niet alle details vertellen jullie horen het allemaal wel als ik terug ben :p

Vandaag zijn Igna en Alya dan echt vertrokken, maar voordat we ze op de taxi hebben gezet zijn we eerst nog naar de Jeruzalam bazaar geweest waar wij.... jawel, hangmatten hebben gekocht! Wat een weelde, hadden we veel eerder moeten doen. Sanne en ik hebben een stapel hangmattenbed gemaakt midden door de woonkamer waar wij zo lekker in gaan gaan chillen! Wat een zwaar leven hebben wij toch...

Morgen gaan we naar Bigi Pan een natuurreservaat waar veel vogels, maar ook kaaimannen en andere dieren te zien zijn. We slapen daar in onze hangmat boven het water...
Deze trip hebben we zelf geregeld, net als Brownsberg en op die manier doen wij alle trips voor de helft van het geld!
Doordat je hier langer zit leer je mensen kennen, die weer mensen kennen die gids zijn, of een boot hebben en die bel je dan om afspraken te maken, regelt je eigen vervoer (de lijnbus bijvoorbeeld) en voor weinig geld heb je dezelfde trip als bij een touroperator!

Op de Foto's is goed te zien hoe zwaar ons leven hier is....
Ik denk aan jullie in het koude natte Nederland

Groetjes

• 03 April 2008 - 16:12

Paul:

ha anita,

alles goed. Volgens mij wel ziet er erg relaxt uit in die hangmatten. Over hangjongeren te spreken, tss de jeugd van tegenwoordig. Ja ja rummikubben, heet dat nu weer zo. zo ken ik er nog wel een paar. Moet ik ze nog noemen.
    wanneer begin je weer met lesgeven. Straks kom je je hangmat niet meer uit. Krijgen we straks een anita terug met een surinaamse mentiliteit. dat zou raar zijn.

groeten paul

• 04 April 2008 - 14:18

Jurgen:

Hey Anita,

Zo te lezen heb je je de laatste paar dagen flink ingespannen, flinke wandeling gemaakt en de toerist uithangen. En ook kwa ontspanning komt het wel goed.
    Maar die hangmatten gaan die straks mee naar Nederland?? Kunnen wij dan relaxen (wel 3 stuks he), want wat we allemaal lezen komt niet allemaal/helemaal overeen met hoe we jou kennen.Henig an en rap 'n betje!Viel spa.

Gue Jürgen

• 05 April 2008 - 19:55

Gerdie (mama Maartje:

Oh, wat heerlijk om weer in de hangmat te liggen. Ook wij hebben er twee gekocht bij de jerusalembazaar, maar bij ons liggen ze nog in een zak omdat we geen hekken hebben waar we ze aan kunnen hangen.
    Veel plezier nog allemaal he.
    groetjes