Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita Schiphorst - WaarBenJij.nu Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita Schiphorst - WaarBenJij.nu

Bigi Pan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Anita

05 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Donderdagochtend zijn Jaap, Sanne en ik met de bus richting Nieuw Nickerie vertrokken.
Na 4 uur in de bus gehobbeld te hebben stond daar onze gids ons al op te wachten…
We hebben nog even de laatste boodschappen gedaan, een fles Borgoe kan natuurlijk niet ontbreken op zo’n trip, waarna we in het bootje zijn gestapt die ons naar Bigi Pan zou brengen.
We zijn met het bootje door van die kleine wateren gevaren wat je normaal alleen op televisie ziet! Heel gaaf! We hebben een alligator van heel dichtbij gezien, we konden hem bijna aanraken, maar dat leek ons toch niet zo heel verstandig. Onderweg hebben we veel vogels gezien zoals mangrove reigers, visarenden, rode ibissen enz.
We kwamen op een groot meer uit ( bigi betekent groot en Pan betekent meer) waar op het water huisjes gebouwd waren. Hier gingen we in onze hangmatten slapen. Zoals het in Suriname hoort hebben we eerste gegeten toen we aankwamen daarna zijn we nog even met het bootje gaan varen terwijl de kok al aan de volgende maaltijd begon; vers gevangen krabben en vis. Ja ook ik heb krab gegeten en het was erg lekker!
´s Avonds kwam de borgoe cola op tafel en hebben we gezellig wat gedronken met de gids en de kok. Het was voor mij wel weer raak, want de gids deed verschillende versierpogingen! Helaas voor hem heb ik al een gids ontmoet die ik wel leuk vind! Ik heb dan ook beleefd maar resoluut alle aanbiedingen afgeslagen. Als ik weer in Nederland kom heb ik geloof ik een ego zo groot als een olifant! Doordat we de laatste tijd veel met ons drieën op stap gaan denkt iedereen geloof ik dat ik de enige vrijgezel ben en ik denk dat ze daarom mij telkens moeten hebben.

We hebben heerlijk in onze hangmat geslapen (degene die die dingen uitgevonden heeft verdient de Nobelprijs!) en toen we onze ogen open deden hadden we een heel mooi uitzicht op het natuurreservaat. Tegen half elf zijn we weer richting Nieuw Nickerie vertrokken met de boot. Onderweg kom je dan met de boot over een houten dammetje wat op de heen weg heel goed ging want aan beide kanten van de dam stond het water hoog, maar op terug weg was het toch wat moeilijker omdat het water aan de andere kant heel laag stond. Jaap heeft hard moeten werken om die boot aan de andere kant het water in te krijgen. Als vrouw zijnde hier is het niet gebruikelijk dat je aan zoiets meehelpt, toch hebben wij wel een poging ondernomen die voor mij in de modder viel! De dam zit namelijk helemaal onder de klei waardoor hij erg glad wordt en terwijl ik probeerde bij de boot te komen gleed ik bijna uit waarbij mijn voet in de modder terecht kwam. Ik zakte direct een halve meter weg met mijn voet en verloor daarbij mijn slipper! Ik kon hem nog net te pakken krijgen waardoor niet alleen mijn voet helemaal vies was, maar mijn arm ook! Argh! Maar dat was nog niet alles, ik moest ook weer terug naar boven en dat ging met gladde voeten nog moeilijker dan met schone voeten. Sanne heeft zich bescheurd van het lachen, maar het is uiteindelijk gelukt. Gelukkig kon ik mijn armen en voeten wassen in het water wat aan die kant van de dam wel hoog stond! Na dit geklungel zijn we verder zonder kleerscheuren in Nieuw Nickerie aangekomen waar we op de bus naar Paramaribo zijn gestapt. Onderweg belde de gids me al, dat was snel, hij wilde weten of we goed over waren gekomen (ja, ja) en of we donderdag bij de Havana lounge zouden zijn, niet dus. Hij hoopte me snel weer te spreken, maar ik zie dat nog niet zo gebeuren….

Wist je dat:
- de bussen hier pas vertrekken als ze vol zijn
- Sanne en Anita samen naar La Caff zijn geweest
- Zij heel veel sjans hebben samen
- Dit erg goed is voor hun ego
- Anita erg snel bij de bar kan komen om drinken te halen
- Zij hier direct weer sjans heeft
- Zij hier niet op in gaat
- Zij Igna en Alya erg dankbaar is voor de snelle bezorging van het pakketje
- Zij hiermee een jochie van 4 jaar erg blij hebben gemaakt
- Jaap ons steeds weer verrast met zijn attentheid
- Hij zich ontpopt heeft als een echte heer
- Hij erg goed ontbijt op bed (hangmat) kan maken
- Ik zo weer in mijn hangmat ga liggen



  • 05 April 2008 - 20:01

    Gerdie Didden:

    hallo anita,

    Fijn, dat jullie het ook zo leuk hadden op Bigi Pan. Leuk te horen dat je reisleider nog in the picture is. Leuke foto's ook.
    groetjes gerdie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2008

De Blanche Marie vallen

29 Juni 2008

Afscheid van stage

16 Juni 2008

De laatste loodjes...

04 Juni 2008

Nog 5 weken....

15 Mei 2008

Een nieuwe start
Anita

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 21115

Voorgaande reizen:

08 Februari 2008 - 09 Juli 2008

Mijn eerste reis

04 September 2012 - 30 November -0001

De Antillen

Landen bezocht: